icon-arrow icon-facebook icon-linkedin icon-mail icon-mail-company icon-phone icon-twitter icon-whatsapp icon-share icon-link icon-download icon-youtube icon-flickr icon-search icon-close icon-filter icon-round-close icon-vcard paper-plane icon-footprint icon-faq icon-maps Vimeo

CO2 footprint 2020

VWML heeft affiniteit met Infra en BVGO en vanuit het verleden zijn ook twee afzonderlijke certificaten voor de CO2 prestatieladder behaald en werd voor zowel Infra als BVGO een aparte CO2 footprint bijgehouden. In de nabije toekomst zal dit samengevoegd worden tot 1 centraal certificaat met bijbehorende Footprint. Dit lijkt ook goed mogelijk aangezien de doelen hetzelfde zijn; steeds meer nadruk op het gebruik van duurzame materialen, duurzame bouwmethoden en het uiteindelijk minimaal energiegebruik in de uitvoerings- en gebruiksfase.

Klimaatdoelstellingen Parijs

Deze doelstelling onderschrijven wij: 60% minder CO2 2050! Wij vinden dat duurzame projecten gerealiseerd moeten worden door duurzame bedrijven. De transitie naar een duurzame bedrijfsvoering kost tijd. We zijn stappen aan het maken met bijvoorbeeld ons actieve energie- en grondstoffenbeheer, maar zien nog veel uitdagingen voor ons. Transparantie over onze CO2-emissie en voortgang ten opzichte van deze doelstellingen is hier een belangrijk onderdeel van.

Inzicht cijfers 2020

De CO2-emissie van VolkerWessels Materieel & Logistiek bv is in 2020 uitgekomen op een totaal van 616 ton CO2. (Scope 1 & 2 volgens de CO2-Prestatieladder).  Het grootste aandeel van de CO2-emissie is afkomstig van gebouwen (gas), de lease-auto’s (gele kentekens) en de overige bedrijfsauto’s (grijze kentekens).  In het destijds gekozen basisjaar 2014 was de uitstoot gelijk aan 487 ton CO2. De jaren daarna steeg het licht. De reden van de stijging in de jaren 2015-2020 ten opzichte van 2014 is tweeledig:

  • Enorme toename werk, bedrijfsactiviteiten en daardoor ook gas- en elektraverbruik en meer dieselverbruik door inzet meer leaseauto’s.
  • In 2014 was er een hel zachte winter, waardoor bijna geen gasverbruik in die winter; de jaren erna met name het gasverbruik dus gestegen. .

In relatie tot de omzet is er sinds 2014 tot 2020 overigens nog wel continu een flinke verbetering waarneembaar en is zelfs een reductie waarneembaar van ruim 40%.

VWB: 

  • In 2014 was de uitstoot gelijk aan 487 Ton CO2
  • In 2015 was de uitstoot gelijk aan 590 Ton CO2
  • In 2016 was de uitstoot gelijk aan 597 Ton CO2
  • In 2017 was de uitstoot gelijk aan 555 Ton CO2
  • In 2018 was de uitstoot gelijk aan 565 Ton CO2
  • In 2019 was de uitstoot gelijk aan 646 Ton CO2
  • In 2020 was de uitstoot gelijk aan 616 Ton CO2

VSM:

  • In 2014 was de uitstoot gelijk aan 2668 Ton CO2
  • In 2015 was de uitstoot gelijk aan 2904 Ton CO2
  • In 2016 was de uitstoot gelijk aan 2593 Ton CO2
  • In 2017 was de uitstoot gelijk aan 2439 Ton CO2
  • In 2018 was de uitstoot gelijk aan 2518 Ton CO2
  • In 2019 was de uitstoot gelijk aan 2313 Ton CO2
  • In 2020 was de uitstoot gelijk aan 2208 Ton CO2

Hieronder een overzicht van scope 1 waarbij de CO2 uitstoot gemiddeld per percentage wordt aangegeven:

  • Brandstofverbruik vrachtwagens (73%)
  • Verwarming (gas) (13%)
  • Materieel (5%)
  • Eigen bedrijfswagens (9%)

De dalende CO2 uitstoot vanaf 2014 is te verklaren omdat er vrachtauto’s met schonere motoren zijn aangeschaft. De chauffeurs hebben de training “Het nieuwe rijden” gevolgd en vergelijkbaar hebben de machinisten de training “Het nieuwe draaien” gevolgd.
Daarnaast is door de jaren heen het buitenterrein in Dordrecht efficiënter ingericht waardoor er minder logistieke bewegingen nodig zijn.  
Tenslotte is er meer gebruikt gemaakt van elektrische heftrucks en zijn een aantal diesel heftrucks vervangen voor een gas variant.

 

CO2-prestatieladder

VWML heeft voor de BVGO-tak het certificaat voor niveau 4 van de CO2 prestatieladder met 3 jaar verlengd.

Bij dit certificaat zijn alle BVGO-bedrijven aangesloten (N-O / West / Zuid / IBBT). Nadat de Infra-tak van VWML ook via de CSR-afdeling van Volker Wessels en in het systeem SmartTrackers is toegevoegd, zal het onderdeel, locatie Dordrecht, hieraan toegevoegd worden.

 

Reductie

Als onderdeel van VolkerWessels BVGO hanteerde VolkerWessels Materieel & Logistiek bv een CO2-reductiedoelstelling van 10% per gerealiseerde € omzet in 2020 t.o.v. het basisjaar 2014. Dus hoewel in absolute aantallen de CO2 uitstoot in 2020 iets hoger is dan 2014, is gerelateerd aan de omzet wel een flinke verbetering waar te nemen en is de doelstelling voor 2020 gehaald

In 2020 heeft VolkerWessels Materieel & Logistiek bv om de CO2-emissie te verlagen o.a. de volgende maatregelen getroffen:

  • Inkoop windenergie
  • Inzet van schonere bedrijfsvoertuigen (o.a. zuinigere lease-auto’s voor de machinisten)
  • Aanpassingen aan kantoorgebouw(en), meer inzet van LED-verlichting
  • Alleen nog toepassing van elektrische heftrucks ter vervanging van de traditionele dieseltrucks
  • Continueren van het ISO 14001 milieucertificaat (met bijbehorend milieubewuste gedrag)
  • Het door ontwikkelen van het concept ‘De Duurzame Bouwplaats’ en optimale bouwlogistiek (o.a. werken vanuit HUB)

Ook in 2020 is de werkgroep "Duurzaamheid" ieder kwartaal weer bij elkaar geweest. Vanuit Rijssen en Oosterhout is deze groep vertegenwoordigd met o.a. inkoop-, KAM- en medewerkers met financiële en technische achtergrond. Kwartaalcijfers m.b.t. gas, Electra en waterverbruik worden altijd doorgenomen en tevens wordt gebrainstormd waar er nog reductie mogelijk is op: 

  • afval
  • gas en Electra verbruik
  • materiaalstromen
  • brandstof

Actielijst wordt ieder kwartaal bijgehouden; acties (aanpassen verlichting, instellen tijdsklokken, op andere tijden opladen heftrucks etc. ) lijken zijn vruchten af te werpen, want hoewel 2018-2019 de hoeveelheid werk en dus ook uren toenam steeg de CO2 uitstoot vrijwel niet. 

 

CSR Doelstelling 2020-2025

In 2020 heeft CSR van VolkerWessels de duurzaamheidsdoelstellingen voor de periode tot 2025 neergelegd bij de werkmaatschappijen. De afzonderlijke werkmaatschappijen en dus ook VWML moeten in eerste instantie kijken naar de eigen organisatie (eigen huis op orde) door:

-        25% reductie op de CO2 uitstoot onder leaserijders in 2025 t.o.v. 2020 (per FTE en absoluut)

-        95% van het afval te scheiden in 2025 (dus nog maar 5% aanbieden als restafval)

-        Zorgen voor een Social Return score van 1,9% in 2025

Daarnaast zijn er voor afzonderlijke werkmaatschappijen doelstellingen en verbeteracties uitgezet. Een belangrijke voor VWML is de verdere verduurzaming van het materieelpakket en de logistieke diensten. Ook hierbij moet de doelstelling zijn om 25% minder CO2 uitstoot te hebben in 2025 t.o.v. 2020. Dit kan o.a. door in te zetten op de BouwHubs vanaf meerdere locaties nabij binnenstedelijke projecten.